Направете запитване
Новина от Ecovis България

Свободна професия - Регистрация на самоосигуряващи се лица

Ecovis | 3 Юли 2024

Практикуването на свободна професия е изключително популярен начин за упражняване на трудова дейност в съвременното общество, по-известна като професия фрийлансър. Тя предоставя гъвкавост и независимост, което привлича все повече хора. Регистрацията на самоосигуряващите се лица е важен етап в този процес, който включва няколко стъпки и изисквания, които трябва да бъдат спазени. В следващите редове от тази статия на Ecovis Bulgaria ще представим подробна и актуална информация.

Регистрация на самоосигуряващи се лица със свободна професия

Заявители на тази услуга са лицата, които сами се осигуряват – физически лица, които са задължени да плащат осигуровки от свое име (чл. 5, ал. 2 КСО).

Това включва лица по чл. 4, ал. 3, т. 1-4 КСО – еднолични търговци, съдружници в дружества, собственици на ЕООД, полагащи личен труд в собственото си дружество,, членове на неперсонифицирани дружества, лица, извършващи търговска дейност, земеделски стопани, които са избрали този начин на облагане (според чл. 26, ал. 7 от ЗДДФЛ), земеделски производители, тютюнопроизводители, както и лица, които упражняват свободна професия или занаятчийска дейност (чл. 1, ал. 1 от Наредба за обществено осигуряване на самоосигуряващите се лица).

свободна професия, регистрация на лица със свободна професия

Срок за подаване

Документите трябва да бъдат подадени в рамките на 7 дни от започването, прекъсването, възобновяването или прекратяването на трудова дейност, за която лицето е регистрирано като самоосигуряващо се.

Ако декларацията не бъде подадена в този срок, лицето ще бъде осигурено само за инвалидност поради общо заболяване, старост и смърт. Видът на осигуряването може да се променя всяка година с декларация по ал. 3 от НООСЛБГРЧМЛ от 1 до 31 януари. При прекъсване и възобновяване на дейността през годината, видът на осигуряването не може да се променя.

Регистрация в НАП на лица със свободна професия

След като е избрана свободната професия, следва регистрация в Националната агенция за приходите (НАП). Това включва подаване на заявление за започване на дейност (ОКД 5). Заявлението може да бъде подадено лично, по пощата или онлайн чрез електронния подпис.

Според член 40, ал. 1 от Кодекса за социално осигуряване, всички самоосигуряващи се лица са задължени да се регистрират в НАП в 7-дневен срок от започване на дейността. Препоръчително е да доверите дейността на експерти в сферата на счетоводни и одитордки услуги.

Документи и изисквания за регистрация

Процесът на регистрация на самоосигуряващи се лица изисква представянето на различни документи. Ето основните изисквания и необходими документи:

свободна професия, регистрация на лица със свободна професия

Декларация за регистрация на самоосигуряващо се лице

Основният документ, който трябва да се подаде, е заявление за регистрация на самоосигуряващо се лице. Този документ включва информация за личните данни на лицето, избраната свободна професия и вида осигуряване.

Лична карта и копие

При подаване на заявлението е необходимо да се представи лична карта и нейно копие за удостоверяване на самоличността.

Доказателства за квалификация

В зависимост от избраната свободна професия, може да се изисква представянето на документи, доказващи квалификацията и опита на лицето. Това може да включва дипломи, сертификати и други подобни документи.

Санкции за лицата със свободна професия

Лицата, които не подадат декларация в срок, се наказват с глоба от 50 до 500 лв. за физически лица, които не са търговци, или с имуществена санкция от 500 до 5000 лв. за еднолични търговци и юридически лица.

При повторно нарушение глобата е от 500 до 2000 лв. или имуществена санкция от 1000 лв. за всеки случай, но не повече от 10 000 лв.

Актовете за нарушения се съставят от НАП, а наказателните постановления се издават от изпълнителния директор на НАП или упълномощено лице. Нарушенията се установяват, наказателните постановления се издават, обжалват и изпълняват според Закона за административните нарушения и наказания.

Ползи от регистрацията на самоосигуряващо се лице със свободна професия

Социална сигурност за лицето със свободна професия

Регистрацията осигурява социална сигурност, като самоосигуряващите се лица получават право на пенсия и здравно осигуряване. Това е важно за осигуряване на финансова стабилност в бъдеще.

Легитимност

Регистрацията придава легитимност на дейността на самоосигуряващите се лица. Това е особено важно при работа с клиенти и партньори, които изискват законово регламентирани услуги.

Възможности за развитие

Регистрацията открива възможности за участие в различни програми и проекти, които са достъпни само за регистрирани лица. Това включва и възможността за получаване на финансиране и грантове.

Прилагането на свободна професия

Свободната професия предоставя множество възможности и предизвикателства. Регистрацията на самоосигуряващите се лица е важен етап, който осигурява социална сигурност и легитимност на дейността.

свободна професия, регистрация на лица със свободна професия

Спазването на всички законови изисквания и редовното подаване на декларации са от съществено значение за успешното упражняване на свободната професия. С правилната подготовка и внимание към детайлите, самоосигуряващите се лица могат да се възползват от всички предимства, които тази форма на трудова дейност предоставя.

Свободна професия и документиране

За всяко лице, практикуващо дадена стопанска дейност, касовият апарат е необходим за регистриране на всички приходи и издаване на касови бележки. Това е част от законовите изисквания за отчетност и прозрачност на финансовите операции. Едно от предимствата на упражняване на свободна професия е, че бл. 4, т. 8 от Наредба Н-18 (за касовите апарати) освобождава свободните професии от задължението да издават касови бележки, в случаите, в които взимат пари в брой/с карта от своите клиенти.

Все пак, чл. 9, ал. 2 изисква от лицата, в случай, че не получат от платеца на дохода “сметка за изплатени суми” да издадат на клиента си документ, съдържащ реквизитите по чл. 6, ал. 3 от Закона за счетоводството.

Това са:

  1. наименование и номер на документа, съдържащ само арабски цифри;
  2. дата на издаване;
  3. наименование на предприятието;
  4. предмет, натурално и стойностно изражение на стопанската операция;
  5. име и подпис на съставителя.